Jesteś na archiwalnej stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona internetowa Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Twoja obecna przeglądarka nie obsługuje poprawnie tej strony. Prosimy o uaktualnienie jej lub wybranie innej: Firefox, Chrome, Internet Explorer, Opera, Safari.
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Projekt: Budowa systemu informatycznego Krajowego Rejestru Karnego wraz ze zmianami organizacyjnymi i legislacyjnymi (KRK 2.0)
Numer i nazwa Działania: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości
Okres realizacji projektu: 01.04.2016 r. - 31.12.2019 r.
Budżet projektu: 23 000 000,00
Dofinansowanie projektu z UE: 19 384 400,00
Celem projektu Budowa systemu informatycznego Krajowego Rejestru Karnego wraz ze zmianami organizacyjnymi i legislacyjnymi (KRK 2.0) jest usprawnienie obsługi osób fizycznych, przedsiębiorców oraz podmiotów sektora publicznego przez Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego (B-KRK).
W ramach projektu nastąpi:
1. Poprawa zdolności instytucjonalnej i skuteczności administracji publicznej oraz usług publicznych w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrych rządów.
2. Poprawa efektywności wydatkowania środków na obsługę i utrzymanie Krajowego Rejestru Karnego (KRK) poprzez przeprojektowanie procesów biznesowych.
3. Zaprojektowanie i stworzenie nowego Systemu Teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego
(ST KRK), wspierającego procesy oraz konsolidującego istniejące moduły/aplikacje.
4. Uproszczenie dostępu do danych KRK.
W ramach projektu przewiduje się działania mające na celu poprawę szybkości wydawania informacji z KRK, poprawę i usprawnienie procesów KRK, dostosowanie ST KRK do wymagań architektonicznych obowiązujących w Ministerstwie Sprawiedliwości, poprawę stanowienia prawa, poprzez:
1. Zaprojektowanie procesów KRK.
2. Przeprowadzenie zmian legislacyjnych w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania KRK.
3. Zaprojektowanie i utworzenie ST KRK 2.0.
4. Wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych oraz modyfikacji aktualnych funkcjonalności.
5. Przeszkolenie użytkowników i administratorów.
6. Równoległe utrzymanie ST KRK 1.0 i ST KRK 2.0 przez okres niezbędny do weryfikacji integralności danych w ST KRK 2.0.
7. Zapewnienie pełnej redundancji ST KRK w celu utrzymania ciągłości działania systemu.
Projekt zostanie zrealizowany we współpracy z wykonawcą zewnętrznym ST KRK 2.0 wyłonionym w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz przy wsparciu firmy świadczącej usługi wsparcia eksperckiego wyłonionej w odrębnym postępowaniu przetargowym.
Efekty projektu:
1. Usprawnienie procesów KRK poprzez wdrożenie nowego narzędzia informatycznego - ST KRK 2.0.
2. Optymalizacja procesów i procedur realizowanych przez B-KRK poprzez wdrożenie zmian organizacyjnych.
3. Nowy stan prawny.
Kontakt w sprawie projektu:
Projekt: Wdrożenie standardów i procedur obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer i nazwa Działania: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości
Okres realizacji projektu: 17.07.2018 r. – 31.12.2020 r.
Budżet projektu: 9 282 054,10 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 7 822 915,20 zł
Głównym celem projektu jest usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w obszarze obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym poprzez wdrożenie standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym, katalogu usług z kartami usług
i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług oraz wspieranie tworzenia Biur Obsługi Interesantów (BOI) w sądach powszechnych.
W większości sądów udzielane informacje nie są przedstawiane w ustandaryzowany, jednorodny sposób, co powoduje duże trudności podczas kontaktu obywateli z pracownikami sądów. Zdarza się, że interesanci spotykają się z różnym podejściem
w zakresie udzielanych informacji dotyczących wymagań formalnych w danej sprawie, podstawowych kroków i czynności
w postępowaniu sądowym oraz sposobu wypełnienia dokumentów i formularzy, przy czym rozbieżności nie dotyczą szczebla sądu, a sposobu powiadamiania na tym samym poziomie organizacji i w ramach tego samego rodzaju spraw.
Działania w projekcie będą skoncentrowane na wdrożeniu standardów obsługi interesanta w aspekcie komunikacyjnym, katalogu usług z kartami usług i powiązanymi z nimi procedurami świadczenia usług nastąpi we wszystkich sądach powszechnych. Katalog usług wraz z kartami usług świadczonych przez sąd będzie obejmował usługi możliwe do realizacji przez każdy sąd, niezależnie od jego szczebla (usługi podstawowe), a także te wykonywane przez sądy danego szczebla (usługi uzupełniające dla SR, SO i SA). Będzie to łącznie ok. 110 kart usług z którymi najczęściej zwracają się do sądu interesanci z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, gospodarczego, pracy, ubezpieczeń społecznych. Karty usług ujęte w katalogu usług, to jednostkowa informacja
o postępowaniu. Będzie to informacja o tym, w jaki sposób interesanci mogą zrealizować daną usługę, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować sprawy, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować. Istotnym elementem działań wdrożeniowych będzie także merytoryczne przygotowanie kadry sądowej do świadczenia konkretnych usług według określonego standardu, poprzez udział w warsztatach
a także możliwość zdalnego podnoszenia kompetencji przez e-learning.
Działania przewidziane do realizacji w projekcie w sposób bezpośredni wpłyną na sprawność działania, a tym samym na wzmocnienie zdolności instytucjonalnych wszystkich sądów powszechnych. Przewiduje się, że efektem powyższych działań będzie podniesienie jakości obsługi interesanta i sposobu komunikacji w sądownictwie, a poprawa sprawności i zwiększenie spójności działania służb sądowych pozytywnie wpłynie na stopień zadowolenia i postrzeganie sądownictwa przez obywatela.
ZADANIA MERYTORYCZNE REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU
Nazwa zadania |
Opis zadania |
Zadanie 1. Przygotowanie zamówienia publicznego i przeprowadzenie postępowania przetargowego |
Prace będą koncentrowały się na przygotowaniu koncepcji realizacji projektu dla potrzeb opisu przedmiotu zamówienia tj. merytorycznej części dokumentacji przetargowej umożliwiającej wybór Wykonawcy, który będzie wspierał Zamawiającego w realizacji poszczególnych zadań projektu. Okres realizacji: VII 2018 r. – V 2019 r. |
Zadanie 2. Realizacja działań Ministra Sprawiedliwości związanych |
Prace będą polegały na realizacji szeregu działań nadzorczych, doradczych i wspierających sądy w związku z opracowanymi standardami i procedurami obsługi interesanta. W ramach zadania nastąpi dostosowanie katalogu usług, kart usług i procedur do aktualnego stanu prawnego na potrzeby przekazania ich do sądów. Przeprowadzone zostaną wizyty doradcze Okres realizacji: I 2019 r. – XII 2020 r. |
Zadanie 3. Doskonalenie obsługi interesanta w zakresie wdrażanych standardów, procedur obsługi interesanta |
Prace będą koncentrowały się na działaniach mających na celu przygotowanie pracowników sądów do świadczenia usług na określonym poziomie oraz doskonalenie obsługi interesanta Okres realizacji: V 2019 r. – XII 2020 r. |
Kontakt: |
Departament Nadzoru Administracyjnego Biuro projektu: |
Projekt: Business Registers Interconnection System (BRIS)
Numer i nazwa Działania: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości
Okres realizacji projektu: 01.01.2016 r. – 31.12.2017 r.
Budżet projektu: 1 831 566 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 1 373 663,71 zł
Celem projektu BRIS jest ułatwienie przedsiębiorcom i obywatelom dostępu do aktualnych i wiarygodnych informacji o spółkach. Zakres prac projektowych wynika z obowiązku implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/17/UE z dnia 13 czerwca 2012 r. zmieniającej dyrektywę Rady 89/666/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/56/WE i 2009/101/WE w zakresie integracji rejestrów centralnych, rejestrów handlowych i rejestrów spółek.
Cel główny projektu został osiągnięty dzięki realizacji następujących celów szczegółowych:
1. Integracja Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) z innymi rejestrami państw członkowskich UE i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), umożliwiająca wymianę informacji o spółkach pomiędzy rejestrami tych państw oraz dostęp do aktualnych informacji i dokumentów gromadzonych w rejestrach innych państw członkowskich UE i EOG oraz dostosowanie KRS w celu realizacji zobowiązań dotyczących integracji KRS w ramach BRIS;
2. Dostosowanie przepisów regulujących funkcjonowanie KRS w celu umożliwienia wymiany informacji pomiędzy rejestrami państw członkowskich UE i EOG.
Projekt odpowiada na zidentyfikowane potrzeby dostępu do aktualnych danych w zakresie krajowych rejestrów przedsiębiorców, uwzględniających zmiany wprowadzone w rejestrach innych państw UE i EOG.
W UE istnieje około 20 milionów przedsiębiorstw, każde z nich jest zarejestrowane w jednym lub kilku krajach. Przedsiębiorcy - wykorzystując możliwości oferowane przez jednolity rynek, w tym m.in. rozpoczynanie działalności w jednym państwie członkowskim i prowadzenie jej częściowo lub całkowicie w innym - coraz bardziej rozszerzają swoją działalność poza granice kraju. W związku z tym istnieje rosnące zapotrzebowanie wierzycieli, partnerów biznesowych i konsumentów na dostęp do oficjalnych i wiarygodnych informacji o spółkach w kontekście transgranicznym. Dotyczy to m.in. informacji o samej spółce, jej zagranicznych oddziałach oraz informacji o jej likwidacji/postawieniu w stan upadłości/wykreśleniu. Wcześniejszy brak obowiązku wymiany danych pomiędzy państwami członkowskimi w tym zakresie powodował brak pewności prawa dla osób trzecich.
W wyniku uruchomienia produkcyjnego projektu BRIS z dniem 8 czerwca 2017 r. istnieje możliwość szybkiej wymiany informacji o spółkach zarejestrowanych w różnych państwach członkowskich UE i EOG, aktualizacji informacji o spółkach zarejestrowanych w KRS oraz ich udostępnienie poprzez portal e-Sprawiedliwość pod internetowym adresem https://e-justice.europa.eu/content_find_a_company-489-pl.do
Realizacja projektu powinna przyczynić się do wzrostu zaufania wobec rynku, wspomóc ożywienie gospodarcze i zwiększyć konkurencyjność europejskich przedsiębiorców.
Projekt: Opracowanie standardów obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Numer i nazwa Działania: 2.17 Skuteczny wymiar sprawiedliwości
Okres realizacji projektu: 01.08.2016 r. – 31.12.2017 r.
Budżet projektu: 1 286 898,80 zł
Dofinansowanie projektu z UE: 1 084 598,31 zł
Celem projektu jest usprawnienie procesów zarządzania i komunikacji w obszarze obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym poprzez opracowanie katalogu usług i standardowych procedur obsługi klienta w sądach powszechnych.
Informowanie klienta jest procesem realizowanym w odmienny sposób w różnych sądach.
Celem zapobieżenia istniejącej dysproporcji, zarówno w sposobie obsługi interesantów, jak i jakości informacji przekazywanej przez poszczególne sądy, zakłada się opracowanie standardów działania Biur Obsługi Interesanta (BOI), obejmujących wspólny i zestandaryzowany katalog usług i procesów pozostających w kompetencjach BOI.
Obecnie w większości sądów udzielane informacje nie są przedstawiane w ustandaryzowany, jednorodny sposób, co powoduje duże trudności podczas kontaktu obywateli z przedstawicielami jednostek organizacyjnych sądów powszechnych.
Działania w projekcie będą skoncentrowane na opracowaniu procedur i procesów obsługiwanych przez BOI oraz stworzeniu katalogu usług związanego z ujednoliconymi standardami pracy BOI oraz opracowaniu koncepcji wdrożenia nowego modelu komunikacji opartego o standaryzację procesów i procedur obsługi interesanta w sądownictwie. Przewiduje się, że efektem powyższych działań będzie znaczne odciążenie sekretariatów wydziałów i podniesienie jakości obsługi interesanta. Dodatkowo odciążenie pracowników sekretariatów, umożliwi im wykonywanie obowiązków merytorycznych, bezpośrednio związanych ze sprawą sądową, co z kolei wpłynie a poprawę sprawności orzecznictwa, a tym samym na poprawę sprawności funkcjonowania całego systemu. Ponadto standaryzacja i zwiększenie katalogu usług dla klientów wymiaru sprawiedliwości w sposób bezpośredni wpłynie na podniesienie poziomu obsługi i sposobu komunikacji w sądownictwie, a dzięki poprawie sprawności i zwiększeniu spójności działania służb sądowych pozytywnie wpłynie na stopień zadowolenia i postrzeganie sądownictwa przez obywatela.
ZADANIA MERYTORYCZNE REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU
Nazwa zadania |
Opis zadania |
Zadanie 1. Przygotowanie koncepcji realizacji projektu dla potrzeb zamówienia publicznego i przeprowadzenie postępowania przetargowego |
Prace będą się koncentrowały na przygotowaniu koncepcji realizacji projektu dla potrzeb opisu przedmiotu zamówienia tj. merytorycznej części dokumentacji przetargowej umożliwiającej wybór Wykonawcy, który będzie odpowiedzialny realizację Zadania nr 2 i 3 projektu.
Okres realizacji: VIII 2016 r. – IV 2017 r. |
Zadanie 2. Działania analityczne i porównawcze |
Prace będą koncentrowały się na przeprowadzeniu badań i analiz w zakresie pracy BOI, tj.:
Okres realizacji: IV 2017 r. – XII 2017 r. |
Zadanie 3. Wypracowanie standardów w zakresie procesów i procedur BOI – Katalog ustandaryzowanych usług dla klientów sądów powszechnych w zakresie pracy BOI |
Prace będą koncentrowały się na opracowaniu, w oparciu o przeprowadzone badania, wywiady i analizy - Katalogu ustandaryzowanych usług w zakresie pracy BOI (zawierającego jednolite procedury i procesy) dla klientów wymiaru sprawiedliwości. W ramach zadania wypracowana zostanie także Koncepcja biznesowa dotycząca modelu funkcjonowania centralnych BOI oraz studium wykonalności w zakresie wdrożenia wypracowanych standardów obsługi interesanta oraz CBOI, również w zakresie obejmującym koncepcję przeprowadzenia szkoleń oraz procesów obejmujących wsparcie Zamawiającego na każdym etapie prac związanych z centralizacją BOI. Ponadto, na bazie rekomendacji i pozostałych dokumentów wypracowanych podczas zadania, opracowany zostanie dokument zawierający projekty aktów prawnych
Okres realizacji: VII 2017 r. – XII 2017 r. |
Kontakt w sprawie projektu: |
Departament Nadzoru Administracyjnego |